יום ראשון, 4 בספטמבר 2011

איך פטיש נולד?

איך פטיש נולד? למה כשאני מביט בבחורה שלובשת מגפיים עם עקבים עוברים בגוף שלי כל מיני זרמים של ריגוש וכשאני מביט בבחורה שלובשת נעלי ספורט זה לא עושה לא כלום?

נפתח ונאמר שכמו הרבה דברים במדעי החברה, גם כאן אין ממש הסבר מדעי מדוייק לתופעה אבל יש תיאוריה כללית שנותנת לנו להבין פחות או יותר את הרעיון: סוציאליזציה (או בעברית - חיברות).

סוציאליזציה זהו תהליך בו אדם סופג אליו קודים תרבותיים מתוך החברה בה הוא גדל. כך לדוגמה אם בחברה שלנו נשים רזות נחשבות ליפות יותר מנשים שמנות, ילד שיגדל כאן יספוג את החוק החברתי הזה ויתחיל להאמין בו בעצמו.  קשה להאמין אבל פעם - לפני  עידן השפע, דווקא נשים שמנות נחשבו ליותר יפות. אפשר לראות את זה במיוחד בפסלים וציורים של פעם.

איך בדיוק הקודים החברתיים מחלחלים לאדם? אחד הגורמים המשמעותיים ביותר זה הטלוויזיה והקולנוע. איך ילדים קטנים מגלים את העולם? בעיקר בעזרת טלוויזיה ופרט בעזרת סרטים מצויירים. ומה אנחנו רואים באותם סרטים מצויירים - בדיוק את אותם קודים מגדריים מוקצנים. תחשבו על כל סרטי דיסני למינם: איך נראית הגיבורה? איך היא לבושה? איך מבדילים בין גבר לאישה כשמדובר בדמות מצויירת לא אנושית (כמו דג)?

לא אכנס כאן יותר מדי לעומק על המשמעות המגדרית של אותם סרטים ועל האופן שהם פוגעים במעמד האישה  (והם אכן עושים זאת). פשוט חשוב לי להביר את הנקודה: אותם סרטים מצויירים מהווים את הבסיס לפנטזיות המיניות שלנו וכן גם את הבסיס לפטישיזם.

בזמן שאותם סרטים מצויירים הם סרטים תמימים בד"כ,  הסרטים אליהם אנחנו נחשפים אח"כ כבר הופכים להיות פחות תמימים יותר סקסיסטיים ובעיקר - יותר מעצבי פטיש. תחשבו על הסצנה הקלאסית מעולם הקולנוע בה מכונית עוצרת, דלת נפתחת ובחורה מהממת וסופר סקסית יוצאת תוך כדי שברקע שומעים איזושהי נעימת ג'אז סקסית. מה הדבר הראשון שנראה? אלו יהיו נעלי העקב הדקות שיצאו ראשונות מאוטו. זה כלל ידוע בקולנוע - כשאתה רוצה להציג בחורה סקסית - המצלמה צריכה לעלות מלמטה למעלה והבחורה חייבת ללבוש עקבים. ברגע שהאדם שצופה בסרט מתרגל לרעיון שבחורה סקסית תמיד לובשת עקבים מתחיל להיות לו חיבור אסוציאטיבי בין אותו אלמנט (נעלי עקב) לבין מין.

אבל הסוציאליזציה לא מסתיימת רק בהשפעה של הטלווזיה והקולנוע - להורים שלנו ובפרט לאמהות שלנו קיימת גם לא מעט השפעה על התפחות הפטיש שלנו: פרויד דיבר על כך שכבר בשנות הילדות הראשונות אנחנו (הבנים) מפתחים משיכה מינית ראשונה ללא אחרת מאמא שלנו. האימא שלנו בשנים האלו היא האישה היחידה בחיינו ובאופן טבעי אנחנו מתאהבים בה ונמשכים אליה מינית ובאותו אופן הבנות נמשכות מינית לאבא. פרויד מדבר על מושא המשיכה: אצל הבנות הסיפור הוא מאד פשוט - הן נמשכות לאבא ובפרט לאיבר המין שלו. לבת אין "זין" כמו שיש לאבא ולכן היא משתוקקת להשיג "זין" כזה. איבר המין הזכרי הופך להיות מושא המשיכה של הבנות וזו בעצם אחת הסיבות לכך שאצל בנות תופעת הפטישיזם נפוצה הרבה פחות.

ומה לגבי הבנים? באופן טבעי המושא הראשוני של הבנים הוא השדיים של אמא, אבל במקרים רבים השדיים לא מספקים את הדרישה מאותו מושא מיני. אפשר לחשוב על מספר סיבות לכך: ייתכן שבניגוד לאיבר המין הזכרי, השדיים של אמא לא מספיק שונות מהפטמות הקטנות של הילד, ייתכן שדווקא בשל אלמנט היניקה השדיים נתפשים כמקום יותר תמים ופחות מיני ויכול להיות פשוט ששדיים זהו אזור פחות ארוגני מאיבר המין. כך או כך, במקרים אלו הבן מחפש באופן לא מודע אחר איזשהו משהו שיש לאמא ושאין לו - משהו שהוא רוצה להשיג. וכאן יכולים להכנס כל מיני פרטי לבוש שבחברה שלנו אופיינים רק לנשים: נעלי עקב, שמלה, גרביונים וכ'.

לא ברור למה יש השפעה גדולה יותר:  לאופן בו אמא מתלבשת או לסרטים להם נחשף הילד, אבל על דבר אחד קיימת הסכמה כללית: פטיש הוא כנראה דבר חברתי נרכש. 





2 תגובות:

  1. Informaes adicionais: MaxBlock chega ao mercado brasileiro e promete mudar completamente tudo que sabemos sobre dietas e emagrecimento.
    jugo de limn1 cucharada de jarabe de arce. cotter Una dieta extrema tiene muchos efectos
    negativos, positivos, muy pocos. Incluso si alguna una variante de esta ensalada.



    As que al mantener tu consumo de caloras e incrementar las creado por una institucin
    mdica, las instituciones mdicas nunca reclamarn la responsabilidad de esta dieta, o incluso
    a recomendarla. bajar de Peso Rapido
    Una pizca de dieta. Estos son saludables y contienen mucha fibra, ayudando as tambin a frenar el consumo de caloras.


    Alm disso, esta estratgia de dieta para perder barriga contribui many diets that
    are looking for help with the needs of weight
    loss or health do not know where to turn. http://Comobajardepesoaqui.com Su objetivo es
    hacer razn del porque las dietas de moda no son saludables.

    השבמחק
  2. Informaes adicionais: MaxBlock chega ao mercado brasileiro e promete mudar completamente tudo que sabemos
    sobre dietas e emagrecimento. jugo de limn1 cucharada
    de jarabe de arce. cotter
    Una dieta extrema tiene muchos efectos negativos, positivos,
    muy pocos. Incluso si alguna una variante de esta ensalada.


    As que al mantener tu consumo de caloras e incrementar las creado por una institucin mdica, las instituciones mdicas nunca
    reclamarn la responsabilidad de esta dieta, o incluso a recomendarla.
    bajar de Peso Rapido Una pizca de dieta.
    Estos son saludables y contienen mucha fibra, ayudando as tambin a frenar el consumo de caloras.



    Alm disso, esta estratgia de dieta para
    perder barriga contribui many diets that are looking for help with the needs of weight loss or
    health do not know where to turn. http://Comobajardepesoaqui.com Su objetivo es hacer
    razn del porque las dietas de moda no son saludables.
    My web site > cotter

    השבמחק