יום שני, 5 בספטמבר 2011

ההטיות של עולם האופנה

עולם האופנה זהו תחום מורכב ביותר שאפשר לכתוב עליו אינסוף מאמרים. ובהתאם - אפשר גם למצוא באינטרנט אינסוף אתרים בתחום. חיפוש של המילה "אופנה" בגוגל מניב קרוב למאתיים אלף תוצאות וחיפוש של המילה "fashion" מניב כשני מיליארד תוצאות...

בפוסט הצנוע שלי כאן אני מתמקד בשלוש הטיות שקיימות  לדעתי בתחום, שמביאות לכך שלעיתים קרובות התוצרים של הענף יוצאים מאכזבים ורחוקים מלפגוע במטרה. אני חושב שהבנה של שלושת ההטיות האלו יכולה לעזור לנו להבין קצת יותר טוב את עולם האופנה בכללותו ולהיות צרכנים יותר נבונים. ההתייחסות תהיה לאופנת הנשים בלבד משום שזהו הענף העקרי בתחום, הענף הדינאמי יותר, הענף שמגלגל יותר כסף ובעיקר - הענף המעניין יותר.

הטיה ראשונה - הנטיה לעשות מה שכולם עושים: ניהלתי פעם שיחה עם בוגרת תואר בעיצוב אופנה שעבדה בתחום. מאד סיקרן אותי לשמוע על האידאולוגיה שלה - מה היא חושבת שנכון. מה לדעתה יפה. מה החזון שלה בכל מה שקשור לבגדים וכ'. היא מצידה פשוט ענתה שהיא אוהבת את מה שבאופנה - ז"א שהיא נמצאת בעניינים, רואה מה הטרנדים הקיימים ומעצבת את הבגדים שלה בהתאם. עבורה זה היה דבר מאד הגיוני לעשות. כמעצבת אופנה היא הייתה צריכה לדאוג להיות בעניינים כך שחלילה היא לא תעצב איזשהו בגד שהוא כבר לא בסטייל. אבל מהצד השני - איפה בדיוק נכנס כל עניין ה"עיצוב אופנה"? היא אומנם הייתה מעצבת בגדים ואומנם הייתה מאד מעורה באופנה - אבל היא לא עיצבה את האופנה. היא רק זרמה איתה.

הסיפור של אותה בחורה הוא לא שונה באופן מהותי מהסיפור של רוב האנשים שעוסקים בעיצוב אופנה - מעט מאד מהם באמת מנסים לעצב את האופנה על פי האני מאמין שלהם. ברוב המקרים עקב שיקולים כלכליים קרים המגמה היא לזרום עם העדר ולספק בדיוק את מה שכולם עושים.

ומה הבעיה עם זה? לעיתים קרובות הטרנד הוא פשוט לא נכון. יש כאלו שקוראים לזה: "קורבנות אופנה". לפעמים  זה בא לידי ביטוי בצורה מאד קיצונית, ולפעמים רק קצת, אבל כאשר הטרנד מוביל לכיוונים לא נכונים וכולם מחקים אותו - זה פוטנציאל להטיה אופנתית שלילית במיוחד.

הטיה שניה - האופנה צריכה כל הזמן להמציא את עצמה: למה אנחנו קונים בגדים? גם מסיבות פרקטיות - שיהיה לנו מה ללבוש, וגם מסיבות חברתיות - להראות אופנתיים ומעודכנים. עולם האופנה הוא עולם שמגלגל הרבה כסף, וכמו כל תעשיה  - המטרה שלה היא למכור כמה שיותר. רק מה - הבגדים מחזיקים מעמד יפה די הרבה זמן ואם בחורה קונה לעצמה פעם בחודש שמלה - אחרי פחות משנתיים יהיו לה למעלה מעשרים שמלות והיא לא תצטרך לקנות עוד בגדים. 

בדיוק בשביל לפתור את הבעיה הזו הגיעו מעצבי האופנה לפתרון פשוט: כל שנה יהיה טרנד חדש שיכתיב מה עכשיו נכון ויסתור לגמרי את מה שהיה הטרנד הקודם. אם בשנה מסויימת הטרנד הוא ללבוש אדום, אז בשנה הבאה אדום זה יהיה פאסה וכחול יהפוך להיות הצבע השולט. המטרה היא מאד פשוטה - לגרום לאנשים לקנות כמה שיותר בגדים. והדרך - כל שנה להכריז שהבגדים של השנה שעברה כבר לא רלוונטיים והטרנד השנה הולך להיות שונה לגמרי.

ומה הבעיה עם זה? פשוט - כשהעקרון המנחה הוא כל הזמן לנסות ולמצוא דברים שיהיו שונים ומקוריים באופן מתמיד, זה בלתי נמנע לעבור דרך שורה שלמה של טעויות אופנתיות. וגם אם בשנה מסויימת האופנה תקלע בול והדגמים השונים והגזרות השונות יהיו אולטימטיביים - מה שיקרה זה שבשנה הבא הטרנד יתרחק עד כמה שאפשר מאותה אופנה. ככה זה כשכל הזמן צריך לחדש.

הטיה שלישית - מעצבי האופנה הם לרוב נשים או גברים הומוסקסואלים: אפשר למצוא כל מיני סיבות לתופעה הזו, אבל העובדה היא שרוב האנשים שעוסקים בתחום הם או נשים הטרוסקסואליות או גברים הומוסקסואליים. ז"א שמה שמאחד את רוב רובם של מעצבי האופנה למינהם הוא שכולם נמשכים לגברים.

ומה הבעיה עם זה? תקראו לי תמים אבל נראה לי שכמו שהאדם שידע לשווק הכי טוב גלידה הוא אדם חובב גלידה ככה האדם שידע הכי טוב לשווק נשים הוא אדם החובב נשים. וכן - בגד הוא כלי שיווק. כשבחורה לובשת בגד מסויים היא במקרים רבים רוצה לשדר לעולם שהיא יפה, נחשקת וסקסית. האם הומוסקסואלים הם באמת אלו שידעו להוציא את הסקסיות שבנשים? הם בכלל לא נמשכים לנשים - מה להם ולזה? האם נשים יכולות להבין איזה בגד מוציא את היופי של נשים אחרות? הן מקסימום יכולות לומר מה יהיה יפה בעיניי נשים - לא בעיניי גברים.
נכון שיש כאלו שאומרים שנשים מתלבשות בשביל להראות טוב בעיניי עצמן או בעיניי נשים אחרות - אבל  אני מאמין שזאת טעות ענקית שמפספסת את המטרה. נשים רואות להראות מושכות בעיקר כלפי הגברים. בגלל שעולם האופנה כל כך מנותק ממה שגברים אוהבים, נשים מחפשות לעצמן אלטרנטיבות חסרות הגיון. 

אם יותר גברים סטרייטים היו מעורבים בעולם האופנה, ייתכן מאד שלא מעט טעויות אופנתיות היו נמנעות ושעולם האופנה היה יכול להתמקד יותר במה שגברים אוהבים, ואם אחת המטרות של בחורה היא להתלבש בצורה מושכת עבור גברים - מטרה זו הייתה מושגת הרבה יותר ביעילות.







2 תגובות:

  1. Consejos de dieta comidas pequeasEs mejor comer pequeos bocadillos o comidas
    muy ligeras mientras trabajas en turnos de noche si una dieta saludable?
    Como Bajar de Peso Come frutas y verduras.
    Estos alimentos no slo son bajos en caloras, seguir una dieta saludable?



    La mayora de las estafas de dieta producen la inseguridad de una persona y la baja autoestima, y cada uno
    tiene 5 gramos de fibra. Un aperitivo perfecto. Mnimo 3 manzanas al da.
    overpass Privarse de nutrientes necesarios que tu cuerpo necesita no es la respuesta.
    Las dietas de moda de Isabel de Los Rios, puedes verla aqu ahora!


    En primer lugar, haga clic en Como perder kilos rpido para sabes lo que ests haciendo
    cuando piensas seguir una dieta de lquidos como
    por ejemplo la dieta del limn. Como Bajar de Peso 2
    cucharadas de jugo de limn1 cucharada South Beach que
    han tenido xito para personas que conoces, pregunta a tu mdico o nutricionista si te recomendara cualquiera de esas
    dietas para ti.

    השבמחק
  2. Al echar un vistazo a los fundamentos de varias de las dietas examinadas prevent gallstones, breast cancer,
    heart disease, hypertension, Lou Gehrig's disease, high cholesterol and other diseases. dietas para bajar de peso rapido Si esperas perder digamos 5 kilos antes de tu boda que esta proxima o para que del porque las dietas de moda no son saludables.

    Otra cosa a tener en cuenta es cuando se ve "" publicidad en la televisin o en la web - son una estafa Cmo seguir una dieta saludable? dietas para bajar de peso rapido Para obtener ms consejos e informacin sobre cul es prdida de pesoCul es tu meta para perder peso en est dieta? Definitivamente debes tener un objetivo en mente.

    השבמחק