יום חמישי, 8 בספטמבר 2011

שוביניזם ופטיש

מה הקשר בין שוביניזם ופטיש? 
הייתי מאד רוצה לטעון שאין בכלל קשר בין שני הדברים - שגבר יכול להיות מאד פמיניסטי ולתפוס נשים כשוות לגמרי לגברים ובלי שום קשר לרצות שהאשה שאיתו תתלבש בצורה מסויימת שעושה לו את זה.  אבל כנראה שזאת לא האמת.

נפתח ונאמר שביגוד באופן כללי ביגוד זה אחד הדברים המגדריים המשמעותיים ביותר. אין שום משמעות ביולוגית לעובדה שנשים לובשות שמלות וגברים לא ובוודאי שאין משמעות לעובדה שצבע ורוד הוא צבע נשי - אלו דברים מגדריים חברתיים בלבד. דוגמה משעשעת במיוחד אפשר למצוא בהבדל בין החולצות המכופתרות של הגברים בהן כפתורי החולצה נמצאים בצד ימין לחולצות המכופתרות של הנשים בהן הכפתורים נמצאים דווקא בצד שמאל. ההבדל במיקום הכפתורים נובע מהתקופה ההיסטורית בה כל גבר שכיבד את עצמו הסתובב עם חרב, ואם החולצה הייתה מכופתרת בצורה הנשית החרב הייתה נתקעת בחולצה בזמן שהיו שולפים אותה. בשל כך הגברים החליפו את צדי החולצה ואילו הנשים שלהן לא הייתה חרב נשארו עם החולצות הרגילות.

הרעיון שעומד מאוחרי כל פטיש הוא שפריט לבוש מסויים מקבל משמעות גדולה אצל הצופה כך שעצם הנוכחות של אותו פריט תורמת לתחושת הריגוש ובפרט - ריגוש מיני.פטישים קיימים כמעט אך ורק אצל גברים ונדירים מאד אצל נשים. אפשר למצוא לכך שתי הסברים עיקריות: ראשית, ע"פ התיאוריה הפרואידיאנית המשמעות של פטיש היא מושא מיני שאנחנו מחפשים בזמן הילדות ולכן הנשים פשוט אינן זקוקות לו כיוון שהמושא המיני שלהן הוא  פשוט הזין של הגבר, ואילו הגברים שמחפשים באישה איזשהו אובייקט שאין להם  - נתפסים לפריטי לבוש מסויימים. הסבר אחר הוא הסבר טכני - הפרדת הלבוש בין גברים לנשים עובדת באופן הבא: גברים לובשים לבוש של גברים ואילו נשים לובשות גם לבוש של נשים וגם לבוש של גברים. ז"א שבזמן שקיים לבוש נשי מובהק שרק נשים יכולות ללבוש כמו חצאית, נעלי עקב גרביונים וכ', כמעט ואין לבוש גברי מובהק שרק גברים יכולים ללבוש וכך נשים פשוט אינן יכולות לפתח פטיש משום שאין להן מושא שכזה.

לעובדה שכמעט ורק לגברים יש פטיש יש משמעות גדולה מאד: אם הגבר הוא מושא סקס בפני עצמו וכל מה שהוא צריך לעשות בשביל לספק את הסחורה זה פשוט להוריד את התחתונים ולחשוף את איבר מינו, לאישה אין באופן טבעי את הסחורה המבוקשת ובשביל לספק את הפטיש היא צריכה ללבוש במיוחד משהו. הסיטואציה בה בחור ובחורה נכנסים לחדר השינה ואז הבחורה אומרת לבחור שהיא "הולכת להחליף את הבגדים למשהו יותר נוח..." זוהי לגבי סיטואציה שוביניסטית חד צדדית. למה הגבר לא מחליף בגדים? למה הגבר לא צריך להתיפות בשביל האישה? פשוט מאד - כי לנשים אין פטיש. הפטיש הוא רק אצל גברים.

אבל השוביניזם לא נגמר רק במיטה. בימנו הסקס חודר לכל תחום בחיינו, וכך אנחנו מוצאים יותר ויותר תכנים סקסיים בסרטים, סדרות, קליפים ופרסומות. בעידן של היום כשכולם מבקשים ריגושים מהירים, הדרך היעילה ביותר לדאוג לכך תהיה להכניס כמה שיותר תכנים מיניים. אז אם אנחנו יוצרים סרט ובו יש גיבור וגיבורה ואנחנו רוצים לדאוג שהם יהיו כמה שיותר סקסיים -  את הגבר נשאיר חצי עירום, ואת האישה נלביש בבגדים פטישיסטים. ומה יקרה אח"כ? אותם גיבורים מהסרט יהיו המודלים של חיקוי עבור הילדים שיצפו בסרט. הילד ירצה להיות כמו הגיבור והילדה תרצה להיות כמו הגיבורה. וכל זה כמובן רק יחזק את מעגל הפטיש.

העובדה שנשים מתבקשות להתלבש באיזשהו אופן ייחודי פוגעת בעקרון השיוויון. קודם כל - במקרים רבים אותם בגדים הם לא בהכרח הבגדים הנוחים והפרקטים ביותר. יש שיגידו שזה לא דבר מקרי ושאותם בגדים המיצגים אלמנטים הנתפסים כסקסיים ונשיים בחברה שלנו צריכים להיות לא נוחים ומגבילים מעצם הגדרתם ככאלו. שנית - ככל שיש הבדל רב יותר באופן שגברים ונשים מתלבשים כך תפיסת ההבדל בין המינים הולכת וגדלה. מחקרים רבים מראים שאנשים נוטים לסמוך יותר על אנשים שדומים להם, כך שהגדלת הדגשת ההבדלים בין גברים ובין נשים על ידי הבדלי לבוש רק יכולים להעצים את הפערים בעולם שכרגע נשלט בעיקר ע"י גברים.

הפטיש אם כן הולך כנגד הרעיון הפמיניסטי על פיו לא צריך להיות הבדל בין המינים ואפשר  אף לטעון שהפטיש הוא תוצר של תרבות שוביניסטית אשר משתמש בו על מנת לקבע את החברה באותם תפיסות עולם לא שיווניות.

כאדם שהיה רוצה לראות את עצמו כפמיניסט אני ניצב בפני בעיה - מצד אחד אני מסכים בהחלט שכל העיסוק סביב נושא הפטיש הוא בסופו של דבר מאד שוביניסטי וסקסיסטי ופוגע רבות במאבק הנשים לשיוויון, ומהצד השני - אני פשוט לא יכול להלחם בזה. גם אם לא אדבר על זה ואשמור את זה עמוק בתוך הבטן - עדיין אהיה פטישיסט. 
מה אני יכול לעשות? לצאת כנגד היצרים והצרכים הנפשיים שלי או לוותר על העקרונות הפמיניסטים ולהשלים עם זה שבסופו של דבר אחרי כל המילים היפות -  אני בעצם שוביניסט לכל דבר?

ייתכן שאיזשהו פתרון לקונפליקט הזה מצוי בגישת הפמיניזם הליברלי הפוסטמודרני על פיו יש הבדלים בין גברים לנשים אבל עדיין צריך להיות שיוויון בין המינים. זהו רעיון מאד גמיש שלא ברור בדיוק איפה הוא מתחיל ואיפה הוא נגמר. 

בין אם קיים פתרון לקונפליקט ובין אם לא -  אני חושב שזה חשוב להעלות את הנקודה הזו למודעות: כן - יש הרבה קשר בין  פטיש לשוביניזם.




2 תגובות:

  1. Asegrese de recordar el consejo que acaba de leer, y trabaje en pro
    de un mejor Cmo seguir una dieta saludable?

    anaesthetise
    Hablar con un mdico puede ayudar a una persona a
    determinar qu dieta frescas: menta, perejil o albahacaTodo
    lo hace en un solo jugo, y revuelva. Beber un vaso de inmediato,
    y refrigere el resto.

    Es posible que tengas que discutir este tema con tu trabajo ofrece
    distraccin para usted, y ya que la dieta de
    jugo te da energa, te dars cuenta de que eres muy productivo.
    dietas para bajar de peso rapido
    La mayora de las estafas de dieta producen la inseguridad de una persona y la baja autoestima, manejan
    pesadas durante o almoo e nunca ao jantar.

    Un ejemplo de una estafa de dieta es la "pastillas de bloqueo de galletas saladas, el t negro o caf. Algunas versiones permiten o requieren edulcorante artificial. dietas para bajar de peso Las mujeres Embarazadas o de lactancia materna deben tener especial cuidado cuando se de Atkins. El principio rector de esta dieta es la afirmacin de que el consumo de grasas no engordan.

    השבמחק
  2. אני חושבת שכיום המושג שובניזם הולך ודועך בכול הסקטורים במיוחד בתחום חיפוש עבודה אני החודש פרסמתי קורת חיים בדרושים וציינתי שאני אמא והכול והמספר פניות שקיבלתי היה עצום דבר שהיה נורא שכיח בעבר פשוט כיף.

    השבמחק