יום שישי, 18 בנובמבר 2011

מה זה בדיוק "פטיש"

אומנם, כבר בפוסט הראשון שלי בבלוג הזה נתתי הגדרה ויקיפדית למושג "פטיש", אבל שמתי לב שקיים המון בלבול סביב המושג ולכן חשבתי שנכון לתת מספר הבהרות:


1. פטיש זהו מצב בו חפץ דומם גורם לעוררות מינית אצל אדם.


2. החפץ יכול להיות כל חפץ שהוא: נעליים, שמלה, חגורה, אקדח, כיפה - כל חפץ אפשרי.


3. הפטיש יכול להיות רק מהתבוננות בחפץ לבדו, או מהתבוננות בחפץ בסיטואציה מסויימת. כך לדוגמה אדם יכול להתרגש רק מלהתבונן בנעלי עקב, ואדם אחר יכול להתרגש מלראות בחורה הלובשת נעלי עקב.


4. חוש הראיה הוא לא החוש היחידי המתניע פטיש: עוררות מינית יכולה לקרות בזכות כל כל אחד מהחושים.


5. הפטיש הנפוץ ביותר הוא פטיש לנעלי עקב. בנוסף יש עוד הרבה סוגי פטיש  - הבלוג הזה מלא בהם.


6. הקישור בין פטיש למשחקי שליטה (BDSM) זהו קישור עקיף בלבד. בשני המקרים מדובר בעוררות מינית הנגרמת ללא מגע מיני ישיר ובמקרים רבים ישנה חפיפה בין שתי הפנטזיות. אולם חשוב להבין שיש גם מקרים בהם אין קשר בין השניים.


7. המושג "בגדי פטיש" הוא מושג קצת מבלבל - שהרי ע"פ ההגדרה כל חפץ יכול להיות בגד פטיש. המושג  מתייחס לבגדים שבהם הוקצן אלמנט פטישיסטי פרובוקטיבי אחד או יותר. זה יכול להיות עקב גבוה במיוחד, מחוך, בגדים מעור או מלאטקס וכ'. אולם גם בגדים צנועים ולא פרובוקטיבים יכולים להוות פטיש.


8. פטיש יכול להיות מוגדר כפראפיליה (סטיה מינית) רק במקרים בהם האדם אינו יכול להגיע לעוררות מינית בלעדיו - וגם במקרים האלו עדיין לא בהכרח מדובר בפארפילה.


9. לא ידוע מה אחוז האולוסיה שיש לה פטיש. יש מעט מאד מחקרים רציניים בנושא. מה שכן אפשר לומר זה שהפטישיזם הרבה יותר נפוץ אצל גברים מנשים ושישנם עוצמות שונות של פטיש.











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה